Podstawy ekonomiczne zmiekczania wody dla celów kolejowych

Cienka, milimetrowa warstewka kamienia zwiększa zużycie paliwa o około 2°10, a bywają przypadki, że z powodu zbyt grubej warstwy kamienia wzrost zużycia paliwa dochodzi do 601)/0. Po stwierdzeniu grubej warstwy kamienia parowóz wyłącza się z ruchu w celu usunięcia kamienia sposobem mechanicznym albo chemicznym. Dla uniknięcia strat kolei wynikających z nadmiernego zużycia opału, przedwczesnego wycofania parowozu z ruchu na czas usuwania kamienia kotłowego oraz kosztów tego usuwania zapobiega się tworzeniu kamienia kotłowego przez zmiękczanie wody służącej do zasilania parowozów. Urządzenia do zmiękczania wody, zwane zmiękczalniami, są bardzo kosztowne i gospodarczo uzasadnione tam, gdzie twardość wody surowej przekracza 16°n, czyli woda zawiera więcej niż 250 mg ciał tworzących kamień kotłowy oraz składników wyjątkowo szkodliwie działających na kocioł i jego osprzęt, a zapotrzebowanie wody wynosi ponad: 1000 mś/dobę, Obecnie najbardziej rozpowszechnione są trzy sposoby zmiękczania wody: wapienno-sodowy, permutytowy oraz kombinowany, polegający na strącaniu części soli przez osadzanie, a reszty – przez zastosowanie permutytów. [hasła pokrewne: producenci bram garażowych, projekt sklepu spożywczego samoobsługowego, okna tarasowe przesuwne ]

Powiązane tematy z artykułem: okna tarasowe przesuwne producenci bram garażowych projekt sklepu spożywczego samoobsługowego